پیشخوان
کد خبر : 1988
چهارشنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

غیرقانونی بودن سرعت‌گیرهای جاده رودبار قصران!

غیرقانونی بودن سرعت‌گیرهای جاده رودبار قصران!

در ایران نصب سرعت‌گیرها طبق استانداردهای جهانی صورت نمی‌گیرد. طبق شرایط و ضوابط استاندارد نصب هرگونه سرعت‌گیر در مسیرهای اصلی ارگان‌های خدماتی خلاف مقررات بوده و باعث کندی در عملکرد ارکان‌های مهم شهری می‌شود.

به گزارش نشریه لواسان، تماس‌های مکرر بسیاری از شهروندان رودبار قصران در خصوص وجود سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و غیرعلمی در جاده‌های این بخش ما را بر آن داشت که به‌صورت موشکافانه به این موضوع بپردازیم.

نصب سرعت کاه یا سرعت‌گیرها سبب شده رانندگانی که دائماً در این مسیر تردد می‌کردند بدون آگاهی از وجود چنین مانعی با سرعت همیشگی‌شان نسبت به کاهش ناگهانی سرعت اقدام کنند که منجر به وقوع تصادفات زیادی شد.

نقاط حادثه‌خیز باید توسط اورژانس مشخص شود

مجتبی صالحی رئیس اورژانس فشم روز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با نشریه لواسان در خصوص جایگذاری سرعت کاه‌های متعدد مسیر تهران-فشم گفت: شورای بخش  و راهور راهنمایی رانندگی، جایگذاری سرعت‌گیرها را در منطقه مشخص می‌کنند، این در حالی است که نقاط حادثه‌خیز باید توسط اورژانس مشخص شود، وجود دست‌اندازهای غیراستاندارد در مسیر باعث ترافیک و خلال در سرعت عملکرد اورژانس و بسیاری صدمات دیگر می‌شود.

رئیس اورژانس فشم افزود: طبق هماهنگی با اداره راهداری شمیران، مقرر گردید تعداد سرعت‌گیرهای دوبل در مسیر به یک عدد کاهش یابد.

جایگذاری سرعت کاه در جاده‌های بین‌شهری مجاز نمی‌باشد

احمد بیگدلی رئیس اداره راه و ترابری شهرستان شمیران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار نشریه لواسان با اشاره به متولی این امر اظهار داشت: وزارت راه و ترابری متولی جاده‌های بین‌شهری می‌باشد، طبق ضوابط استاندارد در جاده‌های بین‌شهری جایگذاری سرعت کاه مگر در موارد ضروری مجاز نمی‌باشد.

بیگدلی گفت: محور فشم به دلیل وجود تعداد بی‌شماری رستوران و خانه‌های مسکونی از حالت بین جاده‌ای خارج‌شده و طبق آمار پلیس راهور در نقاط پرتردد آن شاهد تلفات، مرگ‌ومیر بوده‌ایم، لذا با نصب سرعت کاه سعی در کاهش خطرات و آسیب‌های جانی بودیم.

دست‌اندازهای متعدد باعث ایجاد آلودگی

مهم‌ترین عیب سرعت کاه پایین آوردن کارایی، ایمنی، سرعت و ظرفیت معابر است. خسارت‌هایی که به خودروها وارد می‌شود هم از زیان‌هایی است که این موانع ایجاد می‌کنند.

زیان‌های زیست‌محیطی و آسیب‌های غیرمستقیم این موانع بر سلامتی ساکنان هم کم نیست. ترمز کردن باعث شتاب منفی موتور می‌شود، در شتاب منفی موتور بیشترین مقدار گازهای خطرناکی نظیر هیدروکربن مونوکسید کربن و اکسیدهای ازت و آزبست تولید می‌شود. میزان سرب حاصل از سوخت بنزین هم افزایش می‌یابد و بر آلودگی محیط زیست بسیار تأثیر می‌گذارد که در بروز بیماری‌های ریوی و کبدی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.
اما باید در نظر داشت که بهترین راه برای کاهش تصادفات و خسارات رانندگی رعایت کامل مقررات و دستورات ایمنی و آیین‌نامه‌ای توسط رانندگان و عابران است.